söndag 19 maj 2013

Vanilj & Blåbärsscones

I lördags så ville jag göra något sött till brunchen och tittade som vanligt in på Tasty Health hemsida. Där hittade jag ett recept på blåbärs och vanilj scones som jag blev nyfiken på. Jag ändrade lite i receptet och tog bort kokos oljan och ersatte den med kvarg istället. Orsaken till modifikationen var att jag ville ha en lite mindre kaloririk bulle. Dom blev riktigt goda! Jag värmde även upp några överblivna scones i ugnen idag och dom var minst lika goda idag.

Orginalreceptet hittar ni här!




Vanilj & Blåbärsscones


2 dl havregryn malt till mjöl
1,5 dl mandelmjöl
50 g vanilj Casein (kan bytas ut mot mer havremjöl eller 3 msk kokosmjöl)
1,5 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
3 msk Stevia strö 
2 msk osötad äppelmos
1 krm vaniljpulver
50g Kvarg
0,5 dl laktosfri lättmjölk eller annan mjölk
1,5 dl blåbär + 1 tsk potatismjöl
3 msk kokossocker eller sukrin gold att strö ovanpå sconesen alternativt doppa dom i innan gräddning. (Detta moment kom jag på när jag smakade på mina och tyckte att liiiite mer sötma inte hade skadat! ;) Men jag är också barnsligt förtjust i sötsaker! 

  1. Sätt ugnen på 175 C
  2. Mal havregrynen till mjöl med stavmixer eller i matberedare
  3. Blanda alla torra ingredienser
  4. Ha i resterande ingredienser förutom blåbär och blanda
  5. Vänd försiktigt i blåbären så dom inte blir för mosade
  6. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt till en ca 3cm hög platta
  7. Dela i lagom stora bitar och sprid ut dom på plåten. Jag skär längder som jag sedan skär i trianglar, typ. ;)
  8. Om du vill så strö på lite socker ovanpå bullarna, alternativt doppa dom i sockret.
  9. In i ugnen i ca 13-15 minuter beroende på hur stora bullar du gör.

Jag har inte räknat ut kalorierna i dessa bullar än, men nästa gång jag gör dom så uppdaterar jag med uträkningen! Om ni tittar in på Tasty Healths recept som jag utgick ifrån så är mina Scones inte lika kaloririka som hennes, men innehåller för övrigt ungefär samma mängd kolhydrater och proteiner bara mindre fett då jag uteslöt kokosoljan och ersatte den med lite kvarg istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar