torsdag 23 maj 2013

Falafel med smak av curry och lime

Igår så hade Fanny Roethlisberger lagt upp recept på Falafel som hon gjort och dom såg riktigt smaskiga ut så då bestämdes det snabbt att det skulle bli Falafel som tillbehör till kvällens middag.
Sagt och gjort! Jag följde Fannys recept förutom att jag bytte ut apelsin zesten mot lime zest istället och så tog jag bara en tsk currypasta istället för två. Dom blev jättegoda tyckte jag. Aliya tyckte inte alls, då dom var för starka och Greger tyckte nja. Men, låt er inte avskräckas av min familjs åsikt. Dom är helt klart värd att testas! Vi åt tomatsalsa, couscous och kyckling/fläskkotlett till.

Här är mina falaflar innan dom skkulle in i ugnen


Jag hade ingen tahini hemma så jag gjorde egen. Jag mixade ca 2 dl rostade sesamfrön (rostade i pannan) tillsammans med ca 1 msk flytande kokosolja. Man får prova sig fram till en lagom konsistens.

Här är Fannys recept lätt modifierat av mig:

Falafel med smak av curry och lime:



  • 1 tetra kikärtor (230 gram avrunna)
  • 1 riven morot (ca 60 g)
  • 1/2 rödlök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 msk tahini
  • saft från 1/2 lime
  • skal från 1/2 lime
  • 1 tsk röd currypasta
  • 1/2 tsk sesamolja
  • salt efter smak
  • sesamfrön att rulla i/strö över
Skölj kikärtor, riv morot och apelsinskal, hacka rödlök och vitlök grovt. Mixa allt utom den rivna moroten med stavmixer. Rör ner moroten och smaka av med salt. Är degen för lös kan du tillsätta lite mjöl (vilken sort du vill). Ställ in i kylen någon timme, (detta moment skippade jag då jag inte hade tid att vänta.) Rulla sedan till bollar(det underlättar att fukta händerna med lite vatten), alternativt klicka ut bollar med hjälp av en sked (vilket jag gjorde) och antingen strö sesamfrön över eller rulla bollarna i dem. På en plåt, och in i ugnen på 200 grader tills de ser klara ut och fått lite härlig yta, ca 20 minuter. Du kan avsluta med att sätta på grill för att få en krispigare yta (det skippade jag)
Dom här fina bilderna snodde jag från Fannys blogg. 

Näringsvärde för hela satsen, det blev 11 stycken smaskiga Falaflar (204g för er som vill föra in i Shape uppen! ;)):
479 kcal, 24g protein, 53,5g kolhydrater, 30g fett



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar