måndag 25 mars 2013

Fett % och vikt

För ganska exakt 6 veckor sedan gjorde Greger en Kalipermätning på mig. Det är ett sätt att mäta hur mycket fett i % som man har på kroppen och tack vare resultatet på den mätningen så bestämde jag mig för att börja styrketräna med ett mål i sikte.

Nu skulle man kunna tro att jag hade en hög fett% när det resulterade i att jag ville börja träna, men tvärt om så hade jag bara 12% fett på kroppen. Kvinnor bör inte ligga lägre än 10 % kroppsfett, så 12 % var ju riktigt bra! När jag gick och la mig den kvällen så var jag nöjd med mig själv, men när jag ligger och kollar fejjan så dyker det upp en bild med olika tjejer av olika storlekar där fett% är angiven. Jag ser ju snabbt att jag inte ser ut som någon av dom tjejerna, inte ens som tjejen med 15-17% fett på kroppen.

-Men älskling, säger jag, om jag bara har 12 % fett på kroppen, varför ser jag då inte ens ut som hon???? (Pekar på 15-17% bilden)
-Därför att du inte har några muskler...


Jag har naivt trott att bara man är smal så är det samma som att vara vältränad, men dessvärre så är det ju inte så. Det ligger MYCKET jobb och framförallt långsiktig träning och god kosthållning bakom en fitnesskropp.

Visst, man kan lära sig mycket genom att söka information på nätet om både kost och träning, men jag kan säga att dom resultat som jag har fått under mina 6 veckors träning hade jag ALDRIG fått utan professionell hjälp.


Igår när Greger mätte mig så hade siffran sjunkit till 10,7%!
6 veckors träning, 20 min tre gånger i veckan och 2 veckors deff. Jag har inte gjort någon konditionsträning alls, inte ens mina älskade power walks då jag blev skadad i höften för några veckor sedan vilket resulterade i att jag inte ens har kunnat gå.


Till och med huden på magen har dragit ihop sig, något jag tidigare trodde aldrig skulle ske. Nu tar jag det med ro och sakta men säkert så kommer även huden få ett bättre utseende.


Men vad har hänt med vikten då? Jo jag vägde in på 47 kg den 11 februari och två veckor senare så hade jag gått upp till 50 kg. Nu är jag tillbaka på 47 kg där jag började.

Resan är inte slut än, två veckor kvar av min deff. Jag har ökat upp mitt dagliga kaloriintag ytterligare, då jag inte känner ett behov av att bli mycket smalare, men jag äter fortfarande efter samma fördelning mellan protein, kolhydrater och fett. Och jag tänker definitivt fortsätta träna och äta ren mat utan tillsatser, men jag kommer höja upp mitt energiintag så jag inte går ner mer utan ökar förutsättningarna för muskeluppbyggnad efter deffen!

Måste bara ge en STOR eloge till min man som stöttar mig och har hjälpt mig nå dom här fantastiska resultaten! Älskar dig Greger! <3 Han är en fantastisk PT! Det finns nog både bra och dåliga därute, så om ni är seriösa och vill ha en förändring så satsa inte er tid och pengar på första bästa, utan gör lite efterforskning och prova er fram! Det GÅR att ändra sin kropp på 6 veckor om man bara vill!

Efter en bra kommentar från syrran så uppdaterar jag med två sammansatta bilder där det är lite lättare att jämföra! Tack systeryster!


12 % till vänster 10,7 % till höger


12 % till vänster och 10,7 % till höger

47 kg på båda bilderna


Om man jämför den första bilden med den sista så skulle i alla fall inte jag kunna gissa att jag väger det samma. Vikten kan inte vara mer oviktig! Det är OMÖJLIGT att se vad någon väger och dessutom helt irrelevant. Vikten säger ingenting om en person är i god form eller ej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar