onsdag 3 april 2013

Allt går tydligen inte att köpa på Ica eller Coop...

Inte så länge, men ändå, så har jag köpt hem kokosmjöl och mandelmjöl från både Coop och Ica. Antingen har jag köpt Risentas eller Stelltons. Igår råkade jag komma in på en tråd på ett forum som handlade om kokosmjöl och DÅ fick jag upp ögonen för att näringsinnehållet i dessa båda märken inte alls är det samma som i mjöl man kan köpa från specialaffärer så som rawfoodshopen till exempel. Jag har ju naturligtvis läst innehållsförteckningen, men tydligen inte reagerat på något konstigt.



NÄRINGSVÄRDE PER 100 G:

Energi 1340 kJ/320 kcal
Fett 10 g
- varav mättade fettsyror 9 g
Kolhydrater 17 g
- varav sockerarter 15 g
Kostfiber 43 g
Protein 20 g
Salt* 1,5 g
*naturligt förekommande natrium

VIKT

300 g

Ingredienser: Avfettat kokosmjöl
Näringsvärde 100g:
260 kcal
Proteiner: 15g (står det på min påse, på den här som jag hittade på nätet så är det tydligen 18g)
Kolhydrater: 16,7g
Fett: 61g (på den här bilden så står det 13g)

Det här kokosmjölet köpte vi idag på Rawfoodshopen. Kolla in skillnaden mellan alla näringsämnen och kalorierna!

1 kg på Rawfoodshopen kostade 109:-

Rawfoodshopen har även en webshop som ni hittar här! Det är samma med mandelmjöl och chiafrön från Risenta om man jämför med det vi köpte idag. Helt olika näringsinnehåll. Det är säkert inget fel på varken Risentas eller Stelltons produkter, men om man äter lågkolhydratskost eller LCHF så är det ju av yttersta vikt att man får i sig så få kolhydrater som möjligt. Dessutom undrar man ju vad dom gjort med produkterna som har gjort att näringsinnehållet har ändrats så radikalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar