onsdag 10 april 2013

Kaliper eller Bod Pod?

Jag vet att Greger skrev lite om just Kalipermätning jämfört med Bod pod mätning i sitt senaste blogginlägg, men jag vill också skriva lite om varför jag tycker att Kalipermätning är så bra.

 Med en Bod pod mätning så får du veta exakt hur mycket av din kropp som består av fett respektive annan vävnad. Den mäter även det insprängda fettet (visceralt fett). Du får en siffra, du vet inte hur mycket av fettet som är visceralt eller som sitter under huden. Du vet inte heller vart på kroppen du har dina största fettdepåer, men siffran är exakt.

Här sitter Aliya i en Bod pod. Hon var med i en D-vitamin studie och då ingick det en pod mätning innan och en efter avslutad studie. 


Vid en Kalipermätning så kan man använda sig av en tre-punktsmätning eller en sju-punktsmätning. Det är helt enkelt en stor "tång" som man nyper tag i fläsket med på exakta punkter på kroppen. Om man mäter exakt korrekt så får man en mer sanningsenlig mätning med en sju-punktsmätning, men om man mäter lite fel så blir ju felmarginalen desto större med en sju-punktsmätning jämfört med en tre-punktsmätning. Men som Greger skrev så är det ju själva jämförelsen gång till gång som är det intressanta. Greger gör tre-punkts mätningen på mig.

Greger har som sagt mätt mig vid lite olika tillfällen och förutom att jag kan se en förändring i den totala fett% så ser jag ju också vart på kroppen fettet försvinner fortast respektive långsammast.

Redan efter två veckor av min fyra-veckors diet så hade jag tappat massor av fett på låren. Inte förrän den sista mätningen två veckor senare hade det släppt på magen och triceps, men fettmängden på låren var då den samma som två veckor tidigare.
 Mitt värsta område som det tar längst tid att bli av med överflöd är mage och armar, precis som jag visste! Men det var intressant att vid en "längre" (nu är inte fyra veckor så lång tid) diet så släpper även dom mest envisa ställena ifrån sig fettet!

 Hade jag inte haft ett förutbestämt slutdatum för min diet så hade jag lagt av redan efter två veckor då jag trodde att det inte kunde bli så mycket "bättre" (klart det går, men jag var nöjd då), men då hade jag ju  inte vetat att även jag kan få en fettfriare mage! ;)

Så jag vill slå ett slag för Kalipermätning när man vill tappa i fettvikt, för om man tärnar samtidigt och bygger muskler så är det inte säkert att man går ner i vikt trots att man tappar fettvikt. Muskler väger mycket mer än fett! Och det är peppande att se svart på vitt att det man kämpar för ger resultat!

Här är alla mina mätresultat. 


Bilden till vänster är från första mätningen, den i mitten är två veckor in på dieten, den sista bilden är efter avslutad diet. 


Det är svårt att se skillnaden, men det tränade ögat ser och framförallt så känner jag skillnad.

Greger gör Kalipermätningar vid intresse. Det går att nå honom via fb eller mail: greger.andrijevski@mff.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar