måndag 15 april 2013

Glutenfri Morotslimpa med pumpafrön

Nu äntligen har jag provat att baka Sannas Glutenfria Morotslimpa med Pumpafrön! Jag ändrade lite i originalreceptet och tog mina älskade Chiafrön istället för psylliumfrön och så hade jag inget natrurellt protein hemma så jag tog Peanutbutter/Choklad istället!




Originalreceptet från Tasty Health hittar ni här!

Glutenfri Morotslimpa med Pumpafrön


1,5 dl (106g) Rismjöl (Risenta)
1,5 dl Bovetemjöl (105g) Saltå Kvarn
1 dl (48g) malda Havregryn (Jag malde i matberedaren)
1 dl Havregryn
1 dl (42g) Peanutbutter/Choklad Whey eller Vassleprotein eller mer Ris eller Bovetemjöl
1 msk (11g) hela Linfrön
1 msk (11g) Chiafrön
2 tsk Bikarbonat
1 tsk salt
1 normalstor morot (77g)
2 tsk olivolja
ca 4 dl (458g) naturell Yoghurt, jag tog 3%
Pumpafrön på toppen drygt en halv dl

  1. Blanda alla torra ingredienser. Ha sedan i dom blöta och rör om.
  2. Smörj en brödform med olja och häll i smeten
  3. Grädda i 175 grader på nedersta falsen i ugnen i ca 60-70 min.

Näringsinnehåll 100g 
144 kcal
6g protein
18,6g kolhydrater
3,4g fett

Näringsinnehåll för en skiva bröd, 40g
58 kcal
2,4g protein
7,4g kolhydrater
1,4g fett

(Jag har inte räknat med pumpafröna som ligger på toppen i näringsinnehållet. Om man använder sig av lättyoghurt istället så minskar så klart fett% också)

Jag tyckte att limpan blev riktigt saftig och god, men det tyckte inte Greger. Nästa gång ska jag ha i pumpafrön och solrosfrön i limpan också då jag är mycket förtjust i smaken och tuggmotståndet. Funderar också på att ha i lite mer proteinpulver för att det ska bli ännu matigare. 


Brakfrukots/frunch  i fredags. Älskar frukostmat! 
Mitt nybakade bröd med jordnötssmör och hallonsylt (hemgjord sötad med Stevia), mums!

När jag var på affären för att köpa bikarbonat (som så klart var slut, bara pyttelite längst ner i påsen) så föll jag för frestelsen att köpa en LCHF/Låg kolhydratslimpa som man bakar ut själv, bara tillsätter vatten. Jag jämförde näringsinnehållet i den limpan och i den här limpan och det är exakt lika mycket kalorier i dom båda, men så klart så är det mindre kolhydrater i den köpta och mer fett och lite mer protein också än i denna. Uppdaterar med utvärdering när jag bakat ut och smakat!

Den här sorten valde jag. Den finns att  få tag på nästan överallt. Blir ju så klart billigare att göra själv, men jag ville se om det smakade bra och var värt att baka själv. Det tar ju ändå lite tid att baka och sedan räkna ut energiinnehållet som jag gärna vill göra. Det här är enklare! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar