söndag 21 april 2013

Kan pizza verkligen vara hälsosamt?

Vi hade en kort dispyt här hemma igår om vad som är "nyttigt". Kan man äta Pizza och bröd och anse att det är hälsosamt? Jag anser att man kan det. Gregers argument var att man aldrig läser om någon som seriöst ägnar sig åt fitness som fortfarande inkluderar bröd eller pizza i sin diet. Varpå jag kontrade med att det är för att dom förmodligen inte bakar själva eller är för lata för att räkna ut näringsinnehållet i en pizza. Klart det är lättare att räkna ut näringsinnehållet i en matvara som består av endast en ingrediens, typ kyckling, broccoli och ris. Det kan ju också vara att dom vill undvika gluten och laktos, vilket också kan vara svårt om man inte bakar själv.

Orsaken till denna dispyt sent på kvällskvisten var att jag låg i soffan i fosterställning och försökte massera magen som var helt uppsvälld av ett gigantiskt matintag under hela dagen. Det var nämligen ÄTARDAG igår och nu vet jag att det faktiskt inte går att äta hur mycket som helst utan att kroppen säger ifrån. Min kväll avslutades med en riktig "magsjuketömmning" på toa, inte så angenämt!

Om jag ska argumentera lite för min sak så vill jag inkludera alla näringsämnen i min kost, både proteiner, kolhydrater och fett. Jag vill främst att den här näringen ska komma från "rena" produkter som det inte finns en massa tillsatser och utfyllnad i så att det jag äter blir ren näring till kroppen. Hur jag kombinerar dessa näringsämnen spelar ingen roll för mig.

Jag ska förklara lite närmare i detta exempel: Måltid 1: Bestående av kycklingfilé, ris, grönsaker i form av broccoli och en sås baserad på kvarg eller en tomatsås/grönsakssalsa, samt några oliver eller en avocado alternativt nötter/frön. En vanligt förekommande måltid hemma hos oss och säkert hos många som tränar och äter hälsosamt.

Nu kan vi jämföra det med min pizza som jag bakar själv som blir Måltid 2:
Som topping på pizzan har jag lagt kycklingfilé, oliver, min tomatsalsa och fettsnål ost. Min pizzabotten består av kikärtsmjöl och lite kokosmjöl och en tesked olivolja samt kryddor och lite bakpulver. Kikärtsmjölet är proteinrikt och innehåller bra långsamma kolhydrater samt kostfiber.

Båda dessa måltider innehåller protein, fett och kolhydrater. Osten på pizzan bidrar med främst protein då den är fettsnål och dessutom så vräker jag inte på en jättemängd heller. Jag skulle även kunna tänka mig att utesluta osten och ha på lite pinjenötter istället. Det är inte osten som gör min smakupplevelse med pizza, utan det är kombinationen bröd/pålägg. (Men jag älskar en massa mozzarella på pizzan också, men det ingår inte i hälsosam kost utan är något jag skulle kunna äta på en ätardag)
Kycklingen i båda måltiderna ger den största proteinkällan, men i pizzan så finns det dessutom protein i kikärtsmjölet och kokosmjölet som dessutom bidrar med bra fett samt kostfibrer. Största kolhydratskällan i måltid 1 kommer från riset, men även lite från grönsakerna och nötter eller frön. I pizzan kommer största kolhydratskällan från kikärtsmjölet, men också från tomatsalsan (hela tomater på burk, gul lök, vitlök, squash, paprika). Den största fettkällan i måltid 1 kommer från avocadon eller nötterna/fröna. I måltid två så kommer fettet främst från olivolja, ost och kokosmjöl och oliver om man väljer att ha det på sin pizza.

Båda dessa måltider innehåller i stort sett samma näringsvärde och kalorier. Vad är skillnaden kan man undra? Att det heter pizz? Är det namnet som gör maträtten ohälsosam?

Nej för mig är det inte problem att äta hälsosam kost, utan det är som sagt mängden som är problemet. Jag skulle med lätthet vilja äta dubbelt så mycket som jag gör, vilket jag provade igår med ett inte så bra resultat. Ögat och smaklökarna vill ha mer än vad min kropp kan hantera. Ok, jag ska erkänna att det inte bara var hälsosam kost som åkte ner igår i och för sig. ;)

Men igår var det mängden som gjorde att jag inte mådde bra, inte att jag dessutom åt godis, glass och tårta.

Jag kommer fortsätta att leta efter hälsosamma recept och baka bröd och laga pizza, för det är ju det som är det roliga i det hela med att äta hälsosamt. Att inte utesluta något som man tycker är gott, utan att hitta ett hälsosamt alternativ!

Vår brunch-buffé igår. Jag åt halva bananbrödet helt själv, en fralla och tre mackor med morotsbröd samt en massa pålägg och ett ägg. Jag hade inte behövt något mer resten av dagen kan jag säga! 

Det här bananbrödet var magiskt gott! Ja, om man gillar fikabröd vill säga! ;) Saftigt och sött med en tydlig banansmak. Receptet hittade jag så klart på Tasty Health. Gjorde bara små justeringar i receptet. Lägger upp receptet inom kort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar