måndag 1 april 2013

Världens godaste Frukostparfait!

Gud vad jag älskar Tasty Healths hemsida! Igår kväll bestämde jag mig för att hela familjen skulle prova hennes Frukostparfait med proteingranola. Eftersom att jag och Greger inte äter frukost så var det tjejerna som fick prova denna delikata anrättning först. Förväntansfull över vad jag trodde skulle bli värsta hitten så serverade jag dessa läckerheter. Ivrigt så frågade jag om det var gott och Miranda svarade sanningsenligt att det var mycket gott. Dom andra två sa att det var gott, men Aliya satt bara och petade i glaset med, en allt annat än glad uppsyn, medan Kira rörde runt i glaset frenetiskt och pustade av ovällust...

Nåja, sedan var det Gregers tur att hugga in på Parfaiten och han slukade den på en minut och sa att den var jättegod. När det äntligen var min tur att prova så kan jag säga att jag också slukade min Parfait på mindre än en minut! Så god! Jag blandade lite bland två olika Parfaiter som Sanna hade på sin blogg. Här är ett av recepten som jag utgick ifrån.
Vet inte varför inte barnen gillade den. Min teori som inte är på något sätt bekräftad, är att det kan ha varit konsistensen på havre-chia-blandningen som inte föll tjejerna i smaken. Den blev lite gelé-artad, men enligt mig, ack så god! ;) Eller så var det sockerersättningen... Barn har en förmåga att känna om det är riktigt socker eller ej, något som både syrran och jag har fått erfara.

Kolla in så himla god den ser ut!

Frukostparfait med frusna hallon och Proteingranola

Proteinpimpad granola på toppen, mums!!!

Här är receptet på Frukostparfait med proteinpimpad granola:

1 protion

Kvällen innan, blanda ihop och förvara i en burk med lock i kylen:

1 dl havregryn (30 g)
1 msk chiafrön (10 g)
1 krm vaniljpulver
1krm mald kardemumma
1/2 msk stevia strö eller annat sötningsströ
0,75-1 dl vatten eller mjölk (jag tog drygt 1 dl vatten till min och Gregers. Barnen fick 1/2 dl äppelmos och 1/2-1 dl mjölk i sin)


På morgonen:

Mixa 150 g kvarg/kesella med
20 g frusna hallon
1/2-2 msk stevia strö eller annat sötningsmedel

Blanda 25 g kvarg/kesella med
en nypa vaniljpulver och
en 1/2-1 msk stevia strö eller sukrin melis

Ta ett glas och häll i dom olika blandningarna i lager och toppa med 1/2 dl proteingranola. Voilá!

Proteingranola:

3 dl havregryn (ca 100g)
1 skopa (ca 30g) Whey proteinpulver
1 msk mandelsmör
1 msk honung eller agave sirap
1 msk pumpafrön
1 msk linfrön
10 g stora rostade kokosflingor
20g hackade mandlar
20g hackade valnötter
1 krm vaniljpulver
1 msk osötat äppelmos



1. Sätt ugnen på 175 C och lägg bakpkåtspapper på en bakplåt.
2. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Rör ihop de blöta igredienserna i en separat skål och häll sedan över de blöta i de torra. Blanda ihop allt med händerna och häll sedan ut på bakplåten och sprid ut.
3. Baka i ca 5-7 minuter och rör sedan om en gång innan du bakar i ytterliga ca 5 minuter tills granolan får en fin färg.

Näringsvärde för en portion Granola, drygt 1 dl (ca 32g):
157 kcal
7,5g protein
13g kolhydrater
8g fett

Näringsvärde för en portion Frukostparfait (gjord på vatten):
286 kcal
27g protein
30g kolhydrater
6g fett

Totalt näringsvärde för Frukostparfait med 32g Granola:
443 kcal
34,5g protein
43g kolhydrater
14g fett

En perfekt del av en frukost eller ett mellis. Jag åt min med en latte på laktosfri lättmjölk och en pepparkaksproteinbar. Såå gott! =) (kommer recept på den också lite senare. Hittade den på en annan matblogg!)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar