lördag 30 mars 2013

Utvärdering av min deff

Onsdag 20 mars, dag 11

Tänkte dela med mig lite hur det har känts under min "Deff"
 (Att Deffa innebär att gå ner i fettvikt, samtidigt som du försöker behålla din muskelvikt. Till skillnad från att banta, då du går ner lite av varje och där du bara har en viktnedgång som mål.)
 Jag har också skrivit vad jag har ätit under en dag, så om ni är intresserade är det bara att läsa vidare! =)

Jag började ju som sagt på ett väldigt lågt kaloriintag, ynka 1000 kcal. Dag 5 höjde jag mitt kaloriintag till 1294 kcal.  Nyligen så har jag lagt till en proteindrink när jag tränat som ger 200 extra kcal. Jag har skrivit om dom första 5 dagarna här.

Jag har varit tvungen att ändra i mitt upplägg ytterligare en gång då jag återigen var VRÅLHUNGRIG och sömnen blev påverkad negativt.

Att vara lite hungrig under en diet/deff är helt naturligt. Det är lite som ett kvitto på att det fungerar. Men att vara vrålhungrig och få sömnproblem är INTE normala reaktioner på en sund diet. 

Den senaste veckan har jag höjt upp mitt kaloriintag ytterligare till 1400 kcal och det har känts riktigt bra! Det innebär att jag bara ligger ca 300 kcal under mitt behov så det har varit superduperenkelt och jag har inte känt någon extra hunger alls. 

Onsdag kväll, dag 11

Klockan är 21. Känner mig varken mätt eller hungrig. Börjar riktigt längta tills fredag då jag har en liten påfyllningsdag inplanerad. Längtar efter att bli proppmätt!


Det här blev fredagens "cheat meal". Hamburgare på skinkfärs med nybakat hamburgerbröd, en massa pommes och en sallad med gurka och fetaost. Jag blev proppmätt precis som jag längtade efter! =) Totalt 866 kcal för den här måltiden, vilket innebar att jag landade på 1900 kcal den dagen


Detta är ett exempel på hur en dag sett ut under Deffen. Ca 1300 kcal

Kl.12.00 Lunch


  • 130 g Kycklingfilé (Jag steker i ugn till 70 graders innertemperatur)
  • 120 g tomatsalsa (hela tomater på burk som jag krossar, gul lök, vitlök, ketchup sötad med stevia och tomatpuré.
  • 70 g fint strimlad kål med lite pressad citron
  • 70 g broccoli
  • 10 g pumpafrön eller 10 g jungfru kokosolja
Kl. 15.00 Mellis
  • Två st Finncrisp
  • 10 g jordnötssmör, Green choice creamy (ekologisk med enbart tillsatt havssalt)
Kl. 17.30 Middag
  • 200 g köttfärs sås gjord på skinkfärs 6%
  • 90 g fint strimlat kål
  • 70 g broccoli
  • 16 g spaghetti ( Hahaha! Aliya fick spaghetti till sin köttfärs sås och jag upptäckte att jag hade "råd" med lite kolhydrater motsvarande just 16 g spaghetti ;))
Kl. 19.30 Kvällsmål
  • 200 g Kvarg 0,5 % (Gregers kvarg blandar jag ut med vatten och Fun Light, samt har i lite malen kanel och malen kardemumma. Jag har bara vatten, malen kanel, malen kardemumma samt malen torkad ingefära då jag vill undvika onaturligt sötningsmedel)
  • 20 g nötmix av cashew, mandlar, hasselnötter och kokosflingor
  • 200 g proteinpannkakor
Fläskytterfilé, avocado, kålsallad och tomatsås
Kycklingfilé med broccoli, tomatsås, pumpakärnor och kålsallad och min kaffe med mjölk. Två typiska måltider under deffen. 

Måste man räkna kalorier?

Många, inklusive jag tidigare, undrar om man verkligen måste räkna kalorier för att lyckas gå ner i vikt/fettvikt? Svaret är ju så klart nej. Jag skulle dock vilja påstå att om du som jag vill deffa och gå ner enbart fettvikt så är det viktigt att ha koll på att du får i dig tillräckligt med proteiner och fett och samtidigt inte äter för lite eller för mycket, då måste man räkna kalorier och hålla koll på energiprocenten. (Det går ju också att deffa genom att undvika fett och i stället äta kolhydrater, inget är bättre än det andra, men för MIG så passar det bäst att äta fett och hålla ner på kolisarna istället.)

Jag kan också säga att om jag INTE hade räknat kalorier så vet jag att jag hade undrat om jag ätit för mycket eller för lite. Det hade varit svårt att koppla av och då hade nog i alla fall jag tänkt på mat konstant, något som man ju vill undvika speciellt när man äter under sitt kaloribehov.

Långfredag 29 mars, dag 20

Vi har precis kommit hem från middag hemma hos Gregers föräldrar. Det bjöds på en massa god mat och glass till efterrätt. Jag gick ALL IN och åt tills jag kände mig sprickfärdig. Väl hemma så öppnade Greger sitt påskägg som han fick från jobbet och vi ( eller var det bara jag... ) slängde oss över det. När dom goda godisarna tagit slut så gick jag in i köket och tog fram den megastora påsen jag köpt tidigare i veckan och hetsåt tills klockan blev 20.00. Låter det sunt? Nej, inte direkt, men det var gott och jag var glad att det blev hetsätning under tidspress ( 15 min ungefär ) för annars hade jag nog fortfarande suttit här och tryckt i mig godis och då hade det INTE smakat gott längre, garanterat! Har nog fått i mig ca 2400 kcal idag.



Nu är det bara en vecka kvar av deffen och efter det kommer jag att höja upp till ca 1700-1800 kcal om dagen, vilket är ungefär vad jag ligger på när jag står still i vikt. Ska fördela om lite mellan proteiner och kolhydrater också. 
Ser fram emot att se vad som händer med träningen efter att jag höjer upp energiintaget. Har varit slitigt dom senaste träningspassen men trots det har jag ökat på till exempel bänkpress och bara sänkt mig på chinsen.

Den sista veckan av deffen kommer att se lite annorlunda ut. Vi kommer att följa en speciell kostplan som heter "En vecka till toppform", utformat av Joachim Bartoll. Det är ett grundläggande tömnings- och påfyllningsschema med slutmålet att vid dag sex ha minimerat vätskan under huden och maximerat vätskan samt muskelglykogenet inuti musklerna för att ge ett så torrt, hårt och mejslat utseende som möjligt. Får se om det lyckas! Står i instruktionerna att det inte är någon idé om man inte ser sina magmuskler redan, (vilket en av oss ju inte gör...), men tänkte prova i alla fall! Hehe!

Jag vill bara avsluta med att påminna om att det här upplägget är uträknat efter mina behov. Jag rekommenderar inte någon att kopiera detta rakt av. Jag kan inte heller rekommendera att äta under 1300 kcal per dag då jag inte mådde bra när jag gjorde det. Jag rekommenderar att man som lägst lägger sig 500 kcal under sitt dagliga behov, såvida man inte har en kraftig övervikt. Om man upplever att man står still i sin vikt kan man också prova att omfördela mängden protein, fett och kolhydrater utan att minska kaloriintaget.
 På matkalkylen kan ni räkna ut exakt vad ni behöver få i er för att täcka era behov och så kan ni utgå från det. (Inne på matkalkylen så väljer ni Harris-Bennedict ekvationen.) Ni får gärna ställa frågor i kommentarsfältet om ni undrar över något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar