lördag 23 mars 2013

Proteinpannkakor med kvarg och nötblandning

Jag passade på att skriva det här inlägget igår under fotbollen. Jag är en typisk medgångs-tittare och mästerskaps-tittare när det kommer till sport över huvud taget. Jag tittar bara när det går bra helt enkelt! ;)

Tänkte att jag skulle lägga upp en liten recept-bank på mina favvo recept med kaloriuträkning. Här kommer det första. Varsågoda! =)

Vi äter kvarg med nötblandning och protein pannkakor nästan varje kväll. Det är ett perfekt kvällsmål då det är proteinrikt och innehåller bra fett från nötterna. Proteinet och fettet gör att man står sig länge, vilket är extra bra om man går på Periodisk Fasta som jag gör! ;)

Gregers pannkakstårta



2 Portioner, Ca 6 stora pannkakor, ungefär 560 g


  • 2 dl laktosfri lättmjölk (arla, coop, skånemejerier)
  • 1 dl vatten
  • 50 g chokladproteinpulver Casein (Om du har annat protein tillsätt 1 msk fiberhusk och låt svälla ca 10 min)
  • 3 hela ägg ca 150-170 g beroende på storleken på ägg
  • 170 g äggvita (Vi har äggvita på dunk, finns på ICA och COOP)
Rör ihop först proteinpulvret med vätskan och rör sedan i äggen och äggvitan. Det behöver inte vispas så det blir fluffigt utan smeten ska med fördel vara slät.

Jag steker pannkakorna i en teflon panna som jag oljar lätt med kokosolja. Jag gör dom lite tjockare för då blir dom godare tycker jag och dessutom lättare att vända.

Energivärde 100 g                 

Kcal:              95
Protein:          12 g
Kolhydrater:    1 g
Fett:                 4 g


(Jag har hittat det här receptet på Linas hemsida No Excuses Lina tillsätter även lite sötningsströ i sitt recept, men då Proteinpulvret är sött i sig tycker jag att det är onödigt. Om du gör halva receptet så kan du med fördel blanda alla ingredienser i din Shaker och sedan hälla direkt ur den i stekpannan som Lina gör.)


Nötblandning

  • Cashewnötter   250 g
  • Mandlar            250 g
  • Hasselnötter      250 g
  • Cocos flakes     250 g
  1. Sätt ugnen på 175 grader. 
  2. Hacka (Det går även att köra försiktigt i matberedaren, men det blir lätt för små bitar) nötterna i stora bitar. 
  3. Häll nötblandningen på en djup ugnsplåt och ställ in i ugnen ca 10-13 minuter. Passa så att nötterna inte bränns. 
  4. Häll på Cocos flakes och låt svalna på plåten
  5. Häll blandningen i en burk

Energivärde 100 g                   Energivärde 20 g (Vilket är vad jag brukar ta)

Kcal:                642                   Kcal:               128
Protein:            16 g                  Proteiner:           3 g
Kolhydrater:    17 g                   Kolhydrater      3 g
Fett:                 52 g                   Fett                 10 g



Greger tycker om att blanda sin Kvarg med Fun Light Wildberrys och kanel. Jag blandar min Kvarg enbart med vatten och tillsätter kanel och torkad ingefära. Ibland mixar jag Kvargen med frusna hallon och då kan man antingen ha i Fun Light eller vatten och Stevia strö, eller något annat sötningsströ.

Min portion 200 gPannkakor och 20 g nötmix inklusive 200 g Kvarg 0,5% innehåller:

Kcal:                  458
Protein:                52 g
Kolhydrater:        13 g
Fett:                     20 g

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar