lördag 6 april 2013

Tömning och Kolhydratsladdning!

Ok, jag "missade" ( läs: valde bort) den första viktiga delen i formtoppningen, nämligen att vräka i mig salt och vatten, dessutom så åt jag lite för mycket kolhydrater för att det helt skulle tömma glykogenlagren i kroppen inför laddningen. Jag ska försöka förklara lite längre ner vad tömning och laddning inför tävling/posering (eller vad det är du formtoppar för) är. Däremot så har jag gått ALL IN vad det gäller kolhydratsladdningen!

Det började redan i morse kl. 09.00 med en stor tallrik med frukt blandat med lite Whey vanilj. Så himla gott! Jag har ju inte frossat i frukt på det här sättet på hur länge sen som helst! Vi pratar säkert två år!

Jag blandade proteinpulvret med fruktsalladen. Jättegott!

Till lunch blev det först ugnsbakad sötpotatis och överblivna äggvitor från Phoenix frukost som avslutades med lite smågodis.

Jag bakade skivor av sötpotatis i ugnen utan fett, men med en gnutta salt. Det hade smakat bättre med lite olivolja på, men det var förvånansvärt gott trots den torftiga anrättningen!


Ynka 29g godis, 115 kcal...

Till mellis blev det mer godis...

Skålen fylldes på två gånger, sammanlagt 216g godis 325 kcal

Kvällen har nu avslutats med amerikanska pannkakor med florsocker och sirap och mer godis. Den här gången orkade jag inte ens dokumentera hur mycket godis jag åt. ;)




Så, tillbaka till tömning och laddning! Vad är nu det månne? Det undrade vi också och efter mycket googlande (tyvärr under pågående kur) så har vi fått bra koll på vad det är.

I korthet går det ut på att du ska få vätskan som oftast finns mellan huden och muskeln att tränga in i musklerna istället. På så sätt får musklerna en upp-pumpning och ökar i volym, samtidigt som musklerna träder fram på det där "torra" sättet som hos tävlande bodybuilders. Dvs om du har en LÅG fett % där magrutor redan syns.

Man börjar denna tömning med att salta maten rejält. Vissa gör detta under så mycket som två veckor, medan andra saltar maten under tre-fyra dagar. Saltet gör dig törstig och det är bara att dricka på. Här varierar också informationen, alltifrån 5-7 extra glas vatten per dygn till 9-11 liter vatten per dygn. Saltet i maten ger den effekten att hormonet Aldosteron ökar kraftigt. Aldosteron har i uppgift att binda vatten i kroppen.

Om du väljer tre-dagars tömning så drar du redan här ner på kolhydraterna till 0-20g per dag samtidigt som du saltar och dricker en massa vatten. Om du väljer den korta tömningen gäller det att salta rejält, medan om du har en längre tömning med salt och vatten så kan du salta lite mindre. Om du har en längre tömning så tar du dom tre sista dagarna och stryper alla kolhydrater.

För att tömma musklerna på all glykogen som finns lagrad, vilket är målet måste du förutom att dra ner på kolhydraterna dessutom styrketräna hela kroppen.

För att tömma glykogenlagret i musklerna gör man det effektivast genom att öka antalet reps och set. T ex om du normalt gör 8 reps x 3 så bör du ligga på 12 x 5 på varje övning. Du ska vara helt utpumpad i varje muskelgrupp så var beredd att stanna på gymet mellan 2-3 timmar vid varje tillfälle. Antingen så gör du den här tömningen på två eller tre dagar beroende på om du vill träna kroppen på två eller tre dagar. Tror det vanligaste verkar vara tre dagar, (alltså samtidigt som du drar ner på kolisarna).

Efter tömningen så är det dags för uppladdningen och detta sker ca 3 dagar före tävling/event. Nu är det kolhydratladdning som gäller. Nu slutar du salta maten och drar även ner på vattenmängden successivt fram till slutmålet. Detta leder till att aldosteronhalten sjunker och kroppen släpper ifrån sig vattnet den har bundit.
Musklerna som nu är helt tömda på glykogen suger åt sig dom snabba kolhydraterna du äter. Du bör äta 6-10g kolhydrater x din vikt. Du bör inte äta mer än ca 100g protein, beroende på vikt, i form av fisk eller kokt kyckling eller annan lättsmält fettsnål proteinkälla per dag. Undvik fet mat. Vet faktiskt inte varför, men har säkert med vätskebalansen att göra. Någon som kan göra mig klokare angående avsaknad av fett i den här fasen?

Under kolhydratladdningen så ska du se och känna dig hårdare och hårdare. Upplever du att du inte har blivit av med all vätska så får du återigen strypa kolisarna och öka upp proteinet. Så är man ute efter att tävla så gör man nog bäst i att skaffa sig en coach som kan ledsaga genom den här processen som verkar extremt individuell.

Tyvärr så hade vi inte den här informationen när vi började. Jag ville inte släppa fastan och gjorde en halvhjärtad lat insats där jag saltade lite extra och drack lite extra. Träna gjorde jag också lite halvhjärtat, absolut ingen tömning.
Greger gick all in, men följde ett program där han inte hade all information. Det var också lite motsägelsefullt, varpå han började söka på nätet och då insåg vi, för sent, att han inte gjort allt helt korrekt. Greger åt för mycket kolhydrater och tömde heller inte musklerna totalt under tömningen. Sedan har vår kolhydratladdning endast varat en dag så det kan mycket väl hända att vi på måndag, en dag för sent, ser riktigt hårda ut! ;)

Ska också sägas att alla inte laddar med Amerikanska pannkakor och smågodis. Det vanliga är nog sötpotatis, ris, bakad potatis och torkad frukt. =)


Fredrik Paulún har skrivit en intressant artikel i ämnet. Väl värt att läsa innan man googlar runt på en massa byggar-killars sidor! Länk till artikeln hittar du här!

5 kommentarer:

  1. Hej! :) kommer att genomföra denna procedur nu till veckan då jag ska fotograferas. Har läst runt lite överallt men jag finner inget svar på hur man bör träna de dagar man kolhydratladdar. om man ska fortsätta med högreppen eller är vila kanske att föredra? Eftersom att du skrivit så bra så tänkte jag att du kanske vet nått om det?

    Mvh Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrik1!
      Det är högrep som gäller. Du ska under tömningen tömma musklerna på alla kolhydrater som finns lagrade där. För att sedan när du fyller på med kolhydrater igen så suger musklerna åt sig kolhydraterna och drar samtidigt med sig vätskan som finns under huden.

      Helkropp dag 1
      Helkropp dag 2
      Överkropp dag 3
      Ingen styrketräning dag 4, en promenad på max 30 min
      Kolhydratsladdning dag 5

      Under dom här träningspassen så gäller det att köra slut på musklerna så det kan ta sin tid på gymet, men du kommer garanterat att få lön för mödan!

      Radera
  2. Underbart, man tackar! Då blir det alltså att köra skiten ur mig under dessa tömningsdagar för att sedan "vila mig i form" under kolhydratsladdningen på ca 2-2,5 dagar och hoppas på att formen infinner sig någorlunda iaf då det är dags! :) har jag förstått det rätt då?

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! :) Det gäller att ha is i magen och inte träna när du börjar fylla på, annars så kan det förstöra det hårda jobb du lagt ner. Vila och se hur du växer!

      Jag rekommenderar också att du googlar lite på "metabolic damage". Jag har skrivit lite om det och länkat till bra info. Det kanske inte alls är relevant för dig, men det är viktigt att man långsamt ökar upp sitt kaloriintag efter deff. Ja om man vill undvika onödig frttinlagring vill säga!

      Lycka till!!!

      Radera
    2. Återigen, tack för infon! Första gången jag prövar tömning/laddning för att få till formen lite extra såhär efter deff, så känner mig lite okunnig i ämnet. kommer bli en nyttig erfarenhet!

      Det ska jag absolut ta och kolla upp, man brukar ju som sagt vara otroligt taggad på att äta allt man kommer över första veckan efter deffen. Och från det rullar det ju bara på haha.

      Tack!

      Radera