tisdag 23 april 2013

Nyttigt och gott Bananbröd

Lovade ju att jag skulle skriva receptet på det fantastiskt goda Bananbrödet som jag bakade i lördags. Hittade som vanligt originalreceptet på Tasty Healths hemsida. Originalreceptet hittar ni här!

Jag utgick från Sannas recept och gjorde bara några pyttesmå ändringar. Här är mitt recept:



Nyttigt och gott Bananbröd


40g mandelmjöl
40g kokosmjöl
20g peanutbutter/Choklad Whey protein, eller lite havregryn malt till mjöl.
 180 g mogna bananer (ju mognare bananerna är desto sötare och smakrikare blir brödet)
65 g kvarg
0,5 dl naturell yoghurt
100g äggvitor (två stycken)
2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljpulver
2 msk Stevia Strö
15 g valnötter, rekommenderar att man hackar dom grovt 

  1. Sätt Ugnen på 175 C
  2. Blanda samman alla torra ingredienser
  3. Tillsätt dom blöta ingredienserna
  4. Mixa allt med en stavmixer eller i matberedare utom valnötterna
  5. Lägg ett bakplåtspapper i en oval ugnsform och häll i smeten
  6. Toppa med valnötter
  7. Grädda på nedersta falsen i ca 45 minuter



Brödet blev saftigt och gott och passar perfekt till fikastunden eller som vi åt det, på brunchen! Jag rekommenderar ALLA som gillar fikabröd att prova den här kakan! Både god och hälsosam! Ja, om man inte äter halva limpan själv som jag gjorde! ;)
Om man inte slukar hela limpan på en gång går det bra att förvara den i kylen!

Näringsvärde per skiva (av 10):
81,5 kcal
5,3 g protein
5 g kolhydrater
4 g fett



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar