tisdag 19 mars 2013

Nytt träningsprogram och en uppnådd milstolpe!

Nu har jag kört mitt gamla träningsprogram i 6 veckor så då tyckte min PT att det var dags att ändra om lite. Dessutom har vi varit tvungna att ta bort all benträning sedan två veckor tillbaka förutom ett pass där jag efter en veckas vila persade (person bästa) på knäböj. Tyvärr så blev jag sämre efter det passet, så nu är det total vila och rehab som gäller.
Istället lägger vi lite mer krut på överkroppen. Mina pass är fortfarande korta, tunga och intensiva. In och ut från gymet på 20 minuter.

Idag så stod det chins + lats drag, militärpress samt baksida axel på schemat.
Jag började med chins.
När jag började min chins-träning för 6 veckor sedan så kändes det som en omöjlighet att jag överhuvudtaget NÅGONSIN skulle klara av att dra mig upp själv. Jag tränar omväxlande chins och pull-ups (handflatorna mot dig). För tre gånger sedan så lyckades jag dra mig upp i två perfekta pull-ups! Jag kände mig stolt, men ändå inte sådär genomnöjd då jag visste att jag hade LÅNGT kvar tills jag skulle klara av en riktig chin.

Men... tro det eller ej, idag gjorde jag två perfekta chins i rad!!!! OMG! Jag höll på att spricka av glädje! Wihoo!!! Efter förra chins-passet så sa Greger att han trodde att jag skulle klara av två stycken innan hans födelsedag, vilket är den 29 april. Jag kände mig uppspelt av att han trodde så starkt på mig, men tvivlade på att det faktiskt skulle ske.

Om ni vill så kan ni kika in på syrrans blogg där hon beskriver sitt första chins-pass lite längre ner i inlägget. Mitt första pass kändes exakt likadant!

Avslutar med lite bilder från dagens träning.

Träning baksida axel

Jag: Greger! Skynda! Ta lite bilder, jag ser så biffig ut! Hahaha!

Tror jag lyfter 7 eller 8 kg här

Här värmer jag upp med lite "lätta" militärpress innan vi lägger på TUNGA 7,5 kg Hahaha! Stången väger 20 kg.

Jag har ännu inte fått in en perfekt teknik när jag ska lyfta stången. Den ska gå så nära kroppen som möjligt och så knäböjer man när man dragit upp stången i axelhöjd innan du pressar upp stången med hjälp av att sträcka benen. Det gäller att spilla så lite krut som möjligt. Sedan är det bara att KÖRA! Jag är för instabil i kroppen (måste träna mer planka...) och börjar svaja och då tar det jättemycket kraft att stabilisera och hålla stången på raka armar och då dör jag. Men, skam den som ger sig!


1 kommentar: