måndag 25 mars 2013

Choklad Muggkaka

Lånade den här bilden från Sannas blogg Tasty Health

I förrgår när jag surfade runt efter lite recept så hittade jag in på en FANTASTISK blogg. Nämligen Tasty Health! Det är en tjej som heter Sanna som tävlar i Body Fitness sedan 2006 som driver bloggen. Hon har en massa recept på allt man kan tänka sig. Till alla recept finns det också en kaloriuträkning med innehålls specifikation av näringsämnena! Kan ju inte bli bättre för en sån som jag just nu när jag vill veta exakt vad jag stoppar i mig.

Idag provade vi Muggkakan med chokladsmak. Suuuuperduper god! Jag gjorde precis som det stod i receptet, förutom att i vår micro så behövde kakan vara inne 1 min 50 sek för perfekt resultat. Jag använde heller ingen kopp utan tog en liten skål så den blev inte lika hög som hennes. Jag dekorerade den inte heller lika vackert som hon gjorde, som ni ser...

Den smakade riktigt gott och hade en konsistens som en mjuk, saftig kaka.  


Här kommer Sannas recept.


Choklad mugg-kaka med vaniljkesella och jordgubbar (low carb)
1 port

1,5 msk kokosmjöl
1,5 msk lättkesella
1 tsk bakpulver
0,5 msk kakao
1 msk mandelmjöl
1 äggvita
1 msk whey complete choklad (kan uteslutas)
1 msk stevia strö
2-3 msk vatten eller mjölk

1. Blanda ihop alla ingredienser med en stavmixer så det blir en tjock smet. Häll smeten i en smörjd mugg (jag använde kokosolja) och ställ in i micron på högsta effekt i ca 1,5 minut. (Jag la några flisor kokosolja i skålen och satte in i micron, sedan tog jag en bakpensel och smörjde insidan med skålen och hällde tillbaka dom flisor som inte smält i burken)

Stjälp upp kakan på ett fat och skär den på mitten. Lägg ett lager jordgubbar och lite kesella blandat med vaniljpulver och lite Stevia strö. Just det här momentet skippade jag. Greger fick sin kaka med lite kvarg utblandat med Fun Light Wildberrys och lite 
Stevia strö. Jag och Miranda åt våra utan tillbehör. Imorgon ska vi prova morotskaksvarianten. Länkar till det receptet här!


Näringsvärde för chokladmugg-kakan (utan kesella och jordgubbar):
167 kcal
16 g protein
6 g kolhydrater
7 g fett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar