tisdag 9 april 2013

Chiafrön



Nyligen så har jag fått upp ögonen för detta superfrö! Chia har så många goda egenskaper och är fullspäckad med nyttigheter. Jag har börjat blanda i chiafrön i all Phoenix mat också. Nu ska jag bara lyckas lura i Aliya och Kira fröna så blir jag nöjd! =) Tror det får bli i hallonsylten! ;)

Två skedar chiafrön innehåller mer kalk än två glas mjölk, mer Omega-3 än en laxfilé och 30 % mer antioxidanter än blåbär, dessutom har den en aptit- och kolestreolsänkande verkan.

Två teskedar ger dig hela dagsbehovet av alfalinolensyra och Omega-3. Alfalinolensyra motverkar bl a inflammation i mage och tarm och förebygger hjärt och kärlsjukdomar.

Chiafröt är fullproppat med antioxidanter, vitaminer och aminosyror, hela 18 aminosyror! Fröt har alltså mer protein än andra sädesslag. Som proteinkälla absorberas chiafröt lätt, vilket leder till att näringsämnena snabbt når och absorberas av kroppens celler. Detta är särskilt effektivt vid snabb tillväxt som hos barn och ungdomar, gravida och ammande samt även vid uppbyggnad av muskelceller hos idrottare och motionärer.  

När jag läste det jag nyss skrev så var det bestämt, detta lilla frö ska HELA familjen äta dagligen, basta! (Har som sagt inte lyckats med hela familjen än...)

Man kan ju blanda fröna i sin morgongröt om man vill. Då rekommenderar jag att man blötlägger fröna minst 10 minuter innan man kokar gröten. Jag har en plastburk i kylen med frön och vatten, sedan blandar jag bara i en lagom mängd i Phoenix mat t ex. När fröna får stå i vatten i en burk med lock över natten i kylen så sväller dom upp och bildar en gelé. Jag brukar späda ut gelén om den har blivit för hård innan jag använder den.
Jag tycker inte att det är någon direkt smak på fröna, men jag har inte ätit dom naturella utan har alltid blandat dom med något så jag kan inte säga säkert om dom är smaklösa eller inte.

Nu efter den avslutade dieten så har jag ätit en frukostparfait som innehåller chiafrön. I originalreceptet från Tasty Health så ska det vara en matsked, men jag funderar på att utöka till två matskedar istället med tanke på dess goda egenskaper.


Det prickiga lagret i mitten är chiafrön blandat med havregryn, vatten och kryddor.


Mitt recept på denna läckerhet hittar ni här.

Jag blandar som sagt i chiafrön i Phoenix mat också. Idag fick han plättar på sötpotatismos med broccoli, lite mandelmjöl och ett ägg och chiafrön.


Ser lite skeptisk ut...

men åt med god aptit! =)

Den lilla killen är full med snor och när jag torkar näsan på honom känns det som om jag begår ett grovt övergrepp varje gång. =( Så här har det liksom torkat in...


Måste bara visa vad jag fick av min fina man idag!

Min alldeles egna rosa shaker! =)
Om ni vill läsa lite mer ingående om Chiafröt så hittade jag en artikel som sammanfattade det hela bra. Här är länken dit!

1 kommentar:

  1. Ville bara påminna om att Chiafröt binder mycket vätska, så att överdosera kan ha en förstoppande effekt! Drick mycket vatten! ;)

    SvaraRadera