söndag 7 april 2013

85/15 är min perfekta fördelning, vad är din?

Vad pratar jag om tro? Jo fördelningen mellan att äta hälsosamt och att äta "skräp". Jag läser ofta att fördelningen 80/20 är vad som fungerar bra för många och det kan säkert stämma, det är ju dessutom så individuellt vad man anser vara "ren" mat och "skräpmat".

Jag äter fyra gånger per dag bestående av lunch/brunch, mellis, middag och kvällsmål. Det blir 28 måltider på en vecka. Om jag har en dag i veckan då jag får äta vad jag vill utan att tänka på kalorier eller om maten är korrekt sammansatt så är min fördelning 85 % hälsosam kost och 15 % onyttig kost. 

En sådan "ätar-dag" kan jag äta precis vad jag är sugen på. Det kan vara en brunch med nybakat bröd och gott pålägg, en fika på eftermiddagen och en god middag som avslutas i soffan där det inmundigas en stor skål med godis eller en burk Fairly Nuts. Men det kan lika gärna bara vara några av dagens måltider som byts ut mot onyttigare varianter, beror helt på vad jag är sugen på!

När jag gick på Balettakademien så åt jag efter förhållandet 69/31. Jag åt 6 gånger per dag vilket innebär 42 måltider/vecka. Jag åt relativt hälsosamt måndag-fredag kväll. Från kvällsmålet på fredag fram till frukost på måndag så vräkte jag i mig av det jag var sugen på. Det resulterade i att jag varken gick upp eller ner.

Jag såg ut ungefär så här...

Tror jag vägde kring 50 kg här och jag är 155,5 cm lång. ;)

Så här ser jag ut idag, ca 47 kg vilket känns perfekt!

En annan sak som jag har upptäckt av egen erfarenhet är att det går bra att ge sig hän en dag för att sedan gå tillbaka till att äta hälsosamt, men om det blir två hela dagar så är det mycket svårare att hitta tillbaka till sitt hälsosamma jag och blir det tre dagar, ja då är det kört! Jag har läst att det tar tre dagar för kroppen att vänja sig vid något den inte behöver och tre dagar att vänja sig av med en ovana. Det tar betydligt mycket längre tid att vänja sig av med det sociala beteendet som är förknippat med behovet.
Gör det alltså inte svårare för dig genom att ge dig hän för länge! En vecka går så fort! Det du inte åt idag finns kvar i affären nästa vecka också, jag lovar!

Om man verkligen vill ha en förändring så ser man till att fixa det. Det gäller att ha stöd i sin närhet men det allra viktigaste är att man VERKLIGEN vill ha förändringen. Först är man redo att jobba för det.
Kom ihåg: When the student is ready the teacher appears! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar