söndag 28 april 2013

Vanilj & Caramel Muggkak med blåbär


I förra veckan så gjorde jag en Muggkaka på vanilj casein med extra vanilj och English Toffe Steviadroppar och blåbär till kvällsmål. OMG! Den var vansinnigt god! Kanske världens godaste Muggkaka!
 Svårt att förstå att den till och med är nyttig!



Jag brukar göra en dubbel sats Choklad Muggkaka och sleva i mig direkt ur skålen på kvällarna, men idag så valde jag vanilj casein. När jag smakade på smeten så visste jag att det skulle bli en hit så jag valde att stjälpa upp den och servera den på ett lite mer fotovänligt sätt för att kunna dela med mig av denna läckerhet!

Jag la frusna blåbär direkt på den varma kakan, men nästa gång så ska jag röra ner dom i smeten, eller rättare sagt röra ner dom lite försiktigt i mitten av kakan. Om man tar ut kakan lite innan hela kakan har bakats klart så blir mitten lite kletig och det kletiga tillsammans med varma blåbär... Nom nom! =)

Här kommer receptet på en Vanilj & Caramel Muggkaka med blåbär och Citronkvarg:

I,5 msk Kokosmjöl
1 msk Mandelmjöl
25g Casein med vaniljsmak (Om man inte har proteinpulver hemma så rekommenderar jag att man tar havregryn malt till mjöl istället)
1,5 msk Kvarg
3-4 msk vatten eller mjölk (Caseinet binder mycket vätska så om man inte har det så behöver man kanske bara 2 msk vätska)
50g äggvita (1)
1/2 tsk bakpulver
1 msk Stevia Strö
1 krm Vaniljpulver
7-10 droppar English Toffee Stevia droppar
20g blåbär
  1. Blanda dom torra ingredienserna
  2. Ha i Kvarg, äggvita och vatten eller mjölk (eller lite av vardera) och droppa i Stevia dropparna
  3. Rör om
  4. Smörj en mugg eller skål med olja. Jag använder rå kokosolja 
  5. Häll i smeten i den smorda muggen
  6. Rör i blåbären i smeten
  7. In i micron ca 2 minuter beroende på din micro.
  8. Stjälp upp kakan på ett fat eller ät direkt ur skålen
Jag blandade till lite citronkvarg till min muggkaka och det var jättegott till!

1,5 dl Kvarg
1 msk Stevia strö
citron zest eller några droppar citronessens, gärna Steviadroppar

  1. Rör ihop alla ingredienser och ät tillsammans med Muggkakan!
Nom nom nom!!! =)

Näringsinnehåll för en Vanilj & Caramel Muggkaka med blåbär:

158 kcal
22g protein
5g kolhydrater
4g fett

Näringsinnehåll för 1,5 dl Citronkvarg:

104 kcal
18g protein
6g kolhydrater


Grundreceptet på Muggkakan kommer som vanligt från Tasty Health! ;)

1 kommentar: